Ülke

Hong Kong

Hong Kong Sinema Tarihi

Çin sinema tarihi ve Tayvan sinema tarihi ile birlikte Hong Kong sinema tarihi, Çin dil sinemasının tarihini oluşturan en büyük üçüncü konulardan biridir. Eski bir İngiliz kolonisi olan Hong Kong, ana kara Çin ve Tayvan’dan daha fazla siyasi ve ekonomik özgürlüğe sahipti. Bundan ötürü Çin dil dünyasında film sektörünün en büyük merkezi haline gelmiştir. Çin ve Tayvan’da konuşulan Çince’nin yanı sıra, tüm dünyaya yayılmış olan Çin dili konuşan diaspora arasında da oldukça önemli bir yere sahiptir.

On yıllar boyunca faaliyet gösteren Hong Kong sinema sektörü tüm dünya sinemasında Amerika’nın Hollywood ve Hindistan’ın Bollywood sektörlerinden sonra gelen en büyük üçüncü sinema sektörüdür. 1990’lı yılların ortalarında yaşanmış olan bir sektör krizi ve Hong Kong’un 1997 yılında Çin egemenliğine geçmesine rağmen, sektör kendine has kimliğini hala korumaya devam etmekte, sinema dünyasında oldukça önemli bir rol oynamaktadır. Öyle ki, özellikle Batılı ülkelerde Hong Kong sineması tarafından yapılan filmlere yönelik adeta bir kült oluşmuştur. Ekonomik olarak ise Hong Kong sinema sektörü, Hong Kong’un ekonomisinin %5’ini oluşturmaktadır.

Hong Kong Filmleri

Birçok film sektörünün aksine Hong Kong hükümet veya devlet desteği almamış olan tek sinema sektörüdür. Bu durumdan dolayı sadece ticaret odaklı büyüyen sektör fazlasıyla kurumsallaşmış olan şirketlerden oluşmakta, sektör içinde komedi ve aksiyon gibi genel nüfusa hitap eden ve geleneksel formüller ile en fazla kazancı amaçlayan yapımlar yer almaktadır. Bu geleneksel formüller ise devam niteliğinde yapılan ve eski bir filmin yenisinin yapılması gibi tekrarlayan pazarlama çalışmalarıdır.

Bu çerçevede Hong Kong film sektörü özellikle Hollywood sektöründen fazlasıyla etkilenmiştir. Hollywood sektörüne ait olan “her dakika bir gerilim” felsefesi ve hızlı gelişen olaylar Hong Kong sektöründe de görülmektedir. Ancak her ne kadar benzer öğeler taşısa da, sektör kendi kimliğini korumak amacıyla kimi sahneleri değiştirir. Amerikan kültürünü yansıtan sahneler Çin kültürüyle, Amerikan sanatından esinlenen öğeler yerine ise Çin sanatı yerleştirilir. Batılı gerçekçilik standartları hiç sayılarak yerine Çin gerçekçiliği konulur. Bunların yanı sıra film yapım aşamasının hızlı ve kontrolsüz olmasından ötürü, Hong Kong sinemasından bir film izleyen bir Batılının filmlerde bulunan olağanüstü enerjiyi fark etmemesi mümkün değildir.

1990’lı yıllarda Hong Kong sinema sektöründe yaşanan kriz dolayısıyla sektöre talep azalmıştır. Bu durum ise sektörün geri dönülemez bir düşüşe girmesine sebep olmuştur. Halihazırda 1980’li yılların sonunda iç satışların azalıyor olması da bu durumu körüklemiştir. 1990’lı yılların ortasına kadar Hong Kong sektörü dış satışlar sayesinde ayakta kalabilmiştir. Ancak özellikle 1997 yılından sonra sektör serbest düşüşe geçmiştir. Ayrılan bütçenin yarı yarıya azaltılmasıyla 1990’lı yılların başlarında her sene 200 film yapılıyorken, sonlarına gelindiğinde bu sayı ortalama 100 filme düşmüştür. Bu sayının ise büyük bir çoğunluğunun daha yetişkin kesimlere hitap etmesiyle sektör iyice batmıştır. Amerikan filmleri ilk defa Hong Kong ve Çin içindeki satışlarında Hong Kong sektörünü geçmiştir. Öte yandan sektör içindeki ünlü oyuncular, Amerikan sektörüne transfer olmaya başlamıştır.

Yaşanan bu düşüşün arasında birçok sebep olmasına rağmen başlıca sebepleri Asya finansal krizi sonucunda halkın lükslere harcayacak parasının kalmaması, çok fazla üretim ve aşırı kurumsallaşmanın sebep olduğu kalitede düşüş, 1990’lı yılların başlarında inşaat edilen devasa sinemaların maliyetini çıkartmak için pahalıya satılan biletler, Hong Kong orta sınıf çalışanlarının ekonomik durumlarının değişmesi sebebiyle sınıfın yok olması, Asya’da önü tutulamayan korsanlıktaki artış ve Hollywood’un, Asya marketine girebilmek için oldukça sert bir şekilde yaptığı saldırı olarak görülmektedir.